Dag 6 – Donderdag 18 juli

Vandaag was het een hele drukke dag voor de kabouters. ’s Ochtends kregen we bezoek van Portia en Atia. Ze vroegen ons wat de stand van zaken was bij het opsporen van Kardinaal Paturain. We vertelden wat er gisteren is gebeurd, en dat we niet zo goed wisten wat we met de dreigbrief en het spiegeltje moesten doen. Alle mogelijke ideeën kwamen omhoog, en uiteindelijk zijn we toch nog maar even goed bij alle spiegels in het clubhuis te zoeken. Daar vonden we opgerolde papiertjes. Er zat een hele lange brief in. Het was een puzzel! De uitkomst van deze puzzel stuurde ons naar een tweede puzzel, welke weer naar een volgende puzzel leidde, en zo ging het maar door. Tegen het einde van de middag hadden we even een pauze ingelast voor een zeer belangrijke activiteit: de grote prank van Chill. De kabouters hadden zich verkleed als de leiding, en de leiding was in de blousen van de kabouters op hun slaapzaal gaan liggen. Chill had geen flauw idee, en wist niet wat hem overkwam toen hij de dames op de veranda van het clubhuis zag zitten. Geprankt!
Na een heerlijke maaltijd was het toch maar tijd om te gaan slapen. Het was een drukke dag, de dames waren moe. We gaan morgen wel de laatste puzzel oplossen.
Toen de kabouters net allemaal lekker lagen te slapen stormde Aramia opeens de slaapzaal binnen. Portia en Atia zijn ’s middags naar Milady gaan zoeken en hadden haar gevonden bij de kerk, samen met Graaf Brie en handlanger Pierre. Daarnaast kwam ook nog eens het bericht dat de koning is ontvoerd! Wat nu? Nog half slapend liepen we naar de kerk en zagen inderdaad de drie slechteriken over het veld lopen. We hoorden Milady zeggen dat ze de gestolen hint achter een cijferslot had gedaan zodat de kabouters hem niet terug kunnen stelen. Maar wacht eens even… De laatste puzzel van de dag leverde ons drie cijfers op, wat nog best wel eens de code van het slot zou kunnen zijn! Maar ja, in welke volgorde moeten die cijfers staan…
Voorzichtig probeerden we dichterbij te komen om alle mogelijke combinaties te proberen. Dit bleek te gevaarlijk, want Milady, Graaf Brie en Pierre waren te fanatiek aan het bewaken. De kabouters kregen het uiteindelijk voor elkaar de pot te stelen, en zo snel als we konden renden we terug naar ‘de Blokhut’. Daar hebben we alle combinaties geprobeerd en ja hoor, hij ging open! In de pot zat een tekening. De kinderen hadden al snel door dat het Portia voor moest stellen. Was dat de geheime plek van de kardinaal? Of moesten we aan Portia vragen of zij ons nog verder kan helpen? Het was in ieder geval al te laat om hier nog uitgebreid over na te denken, waarna we weer lekker terug ons bed in zijn gekropen. Behalve Rosa. Onze oudste kabouter werd eerst nog samen met Marala en Mor gedropt en mocht nog een klein tochtje lopen voordat ook zij weer onder de wol mocht kruipen.

… Zonne dacht dat Marala bij de dekamarkt op de bootafdeling werkt in plaats van de broodafdeling?
… de kabouters het hele clubhuis vol hebben gehangen met posters, alvast voor de bonte avond?
… Jeske heel erg zin heeft in de puberteit?
… de kabouters het mysterie van de bh aan het ontrafelen zijn?
… wij Chill vandaag keihard hebben ‘geprankt’?
… de leiding verbaasd was hoe goed ze in de kleding van de kabouters passen?
… de kabouters heel goed de kabouterleiding na kunnen doen?
… onze oudste kabouter Rosa vanavond is gedropt?
… Marala en Mor met haar meeliepen en de rest van de leiding op de hoogte hebben gehouden door te gaan vloggen?
… het heel spannend was toen de kabouters ’s avonds laat door Aramia werden wakker gemaakt en we door een donker bos moesten lopen om onze hint terug te stelen?